footballisgod.dk

En kort Guide til effektive offentlige taler

Levere en effektiv præsentation til 20 eller 200 mennesker er vanskelig. Fordi lyttere har bedre adgang til information, da internettet blev almindeligt, publikum forventer mere indhold fra talerne i dag. Desuden, på grund af underholdning drejning af de fleste medier i dag ønsker publikum en præsentation leveres med animation, humor og pizzazz.
Hvis du vil hellere bruge din tid på at forberede dit indhold end at læse en bog på offentlige taler, er dette en artikel specielt til dig! Fra mine erfaringer med at levere over l500 indlæg i løbet af de sidste 20 år, her er en hurtig guide til at give en effektiv og interessant præsentation din allerførste gang.
Begynde med noget at fÃ¥ opmærksomhed fra publikum. Dette kan være en overraskende erklæring, statistik eller din egen historie. Lyttere være opmærksomme, nÃ¥r en person begynder med, “to uger siden, da jeg kørte til at arbejde en bil trak foran mig…” Du kan begynde med en aktuel begivenhed: “du mÃ¥ske har læst i avisen her til morgen om syndfloden,…” Et spørgsmÃ¥l er en anden mÃ¥de at fÃ¥ folk til at lytte. “Hvor mange af jer føler vores samfund tilbringer for meget pÃ¥ lægehjælp?” kan være en mÃ¥de at begynde en præsentation om begrænse omkostningerne. Uanset hvilken teknik du bruger, nÃ¥r du fange opmærksomhed fra publikum du er pÃ¥ din vej til en vellykket tale.
Andet være energiske i levering. Tale med variation i stemmen. Langsomt ned for en dramatisk punkt og hastighed til at vise begejstring. Pause lejlighedsvis for effekt. Ikke bare stå bag talerstolen, men et skridt væk for at gøre et punkt. Når du fremme dit publikum, tage et skridt i retning af dem. Gestus at vise hvor stor eller dækkende eller høj eller små et objekt er at du beskriver. Vise hvordan noget fungerer eller ser eller flyttes, når du fortæller om det. Vis ansigtsudtryk, mens du taler. Smil når du taler om noget behageligt og lad dit ansigt vise andre følelser, som du fortæller om en begivenhed eller aktivitet. Uanset hvad dine bevægelser, de bør have formål.
Strukturere din tale. Ikke har mere end to eller tre hovedpunkter, og preview i starten hvad disse punkter vil være. Med hvert punkt, har to eller tre stykker af støtte, som eksempler, definitioner, vidnesbyrd eller statistikker. Visuelle hjælpemidler er vigtigt når du ønsker dit publikum til at forstå en proces eller et koncept eller forstå en finansielle mål. Linje grafer er bedst for tendenser. Søjlediagrammer er bedst for sammenligninger og lagkagediagrammer er bedst for viser fordeling af procenter.
Binde dine point sammen med overgange. Disse kunne være skilte sÃ¥som “Første,” “Andet” eller “Endelig.” Bruge en intern Resumé ved blot herunder det punkt du lige lavet og fortælle hvad du planlægger at snakke om næste. “Nu, vi har talt om struktur, lad os gÃ¥ videre til brugen af historier,” ville være et eksempel. NÃ¥r du har en introduktion, to eller tre vigtigste punkter med understøttelse af hver, passende overgange og en afslutning, vil du have din tale organiseret pÃ¥ en mÃ¥de, at publikum kan følge dig let.
Fortæl din egen historie et sted i præsentationen–især i en teknisk præsentation. Indeholde en personlig oplevelse, der forbinder til dit indlæg indhold, og publikum vil forbinde med dig. Du ønsker at hjælpe publikum link følelsesmæssigt med hvad du taler om, og den personlige erfaring gør at. Med næsten ethvert emne, du kan vælge, du har mindst en “krig historie” at forholde sig til emnet. NÃ¥r du fortælle historien simpelthen starte fra begyndelsen og flytte kronologisk gennem narrative, herunder svar pÃ¥ “W” spørgsmÃ¥l: “Hvem,” hvad, “NÃ¥r”, “Hvorfor”, og “Hvor.”
For at tilføje interesse og forståelse til din tale, omfatte en visuel støtte. En visuel støtte kunne være et objekt, en flipover, en PowerPoint-præsentation, overheadprojektor dias, eller en tør slette bord. Uanset visual, du bruger, Sørg for, at alle kan se den. Den bedste måde at sikre dette er at sætte det visuelle, hvor du vil være tale, og derefter finde plads længst borte fra det og afgøre, hvis du kan læse visuelle fra denne plads. Indføre visuelle korrekt snarere end blot smide det på din målgruppe; forklare hvad visuelle vil gøre før du afsløre det. Tillad ikke det visuelle bliver en tavs demonstration. Holde tale som du viser visuelle. Du er stadig den vigtigste begivenhed og din visual er en støtte. Kig på dit publikum, ikke din visual. Når visuelle ikke er i brug, skjule det fra publikum. Mennesker er en nysgerrig masse, tendens til at holde ser på objektet og mister bane højtalerens — du!
Hvis du leverer en overbevisende tale, ud over dine egne historier omfatter vidneudsagn fra sagkyndige, som publikum respekterer og hvis synspunkter styrke dine point. Tilføje en vigtig statistik når det er muligt at vise alvoren af hvad du drøfter. For eksempel, hvis jeg talte om behovet for bedre lytte til bedre at tjene dine kunder, kan jeg tilføje at selvom vi tilbringer halvdelen af vores kommunikation tid i at lytte, vores lytter effektivitet er kun omkring 25%. Ved hjælp af historier, vidneudsagn og statistikker i din overbevisende foredrag, tilføje du dybde til din dokumentation.
Se pÃ¥ publikum, mens du taler. Hvis det er en lille publikum, kan du kigge pÃ¥ hver person i en kort periode. Hvis det er et stort publikum, ser pÃ¥ publikum i smÃ¥ “klumper” og flytte fra én klump til en anden. En mÃ¥de at sikre god øjenkontakt er at se pÃ¥ din mÃ¥lgruppe, før du begynder at tale. GÃ¥ til talerstolen og pause, smile, kig pÃ¥ publikum, og derefter tale. Dette vil hjælpe dig med at opretholde god øjenkontakt hele præsentationen samt kommanderende øjeblikkelig opmærksomhed.
En af de måder at har konsekvent god øjenkontakt er ikke at læse dit indlæg. Bruge Notatkort, der har nøglen ord på dem. Ordet eller sætningen bør udløse tanke i dit sind og så du kan tale det. Hvis du herunder et citat eller komplekse statistikker, låner læsning fra din note kort faktisk troværdighed. Hvis du skriver ud dine indlæg, vil du tendens til at læse det og miste øjenkontakt med publikum, som ikke er så begejstrede i levering som når du taler fra Notatkort.
Omfatte en “wow” faktor i deres tale. Noget i din tale skal gøre publikum tror, “Wow!” Det kunne være en historie, en dramatisk punkt, en usædvanlig statistik eller en effektiv visual, der hjælper publikum forstÃ¥r straks. Med en “wow” faktor, sÃ¥ har du noget at se frem til i den tale, som jo vil have en indvirkning pÃ¥ din mÃ¥lgruppe. Du vil blive en mere entusiastiske taler, fordi “wow” faktoren vil fÃ¥ dig sÃ¥ godt som din mÃ¥lgruppe pumpet for talen.
Overvej at bruge et strejf af humor i deres tale. GÃ¥ ikke i panik pÃ¥ denne opfordring; du ikke ved at blive en komiker men snarere lettelse op en alvorlig tale sÃ¥ at folk vil være mere accepterende og interesseret i dine ideer. Humor vil hjælpe dig med at blive opfattet som en elskværdig person, og det er svært for folk at være uenige eller kede sig hvis de smilende pÃ¥ dig. Indtil du har masser af erfaring, holde din humor kort. MÃ¥ske indsprøjtes en one-liner eller et tilbud. Yogi Berra sagde en masse sjove ting. “Du kan observere en masse bare ved at se” for eksempel. Fortælle en kort pinlige øjeblik i dit liv, som du mÃ¥ske har tænkt ikke sjovt dengang. Nu, hvor du kan grine pÃ¥ oplevelsen, du forstÃ¥ det gamle ordsprog, “Humor er simpelthen tragedie adskilt af tid og rum.” Ikke gøre grin med dit publikum; Du bør være genstand for enhver mangel, viser, at du kan grine af dig selv. UndgÃ¥ lange historier eller vittigheder. Selv erfarne talere, at sjove historier snart blive unfunny hvis de gÃ¥r alt for længe. Sandsynligvis er den mindst risikable brugen af humor en tegneserie. Tegnefilmen er adskilt fra dig og hvis folk ikke grine, du føler ikke ansvar. (Være sikker pÃ¥ at fÃ¥ tilladelse til at bruge det).
Endelig, forlade publikum med noget at tænke over. Folk husker bedst hvad du sige sidst. Du kan opsummere dine vigtigste punkter, eller du kan fuldføre sætningen, “hvad jeg vil have dig til at gøre som følge af denne præsentation er…” Men ud over, at gøre din sidste ord en tanke at tænke over. For eksempel, jeg kan ende en tale om at blive en bedre højttaler med “som Cicero sagde Ã¥rhundreder siden, ‘evnerne til at gøre kommer med gør.” ”
En mere moderne guide til effektive offentlige taler var skrevet af nogle ukendte salvie: “kender dine ting. Ved, hvem du udstopning. Vide, hvornÃ¥r de er proppet.”
Man bliver aldrig en “perfekte” taler; udvikle offentlige taler færdigheder er en livslang erfaring. Men de punkter drøftet her vil fÃ¥ dig i gang i at blive den taler du ønsker at være og højttaler din mÃ¥lgruppe ønsker at høre.

2 Kommentarer

  1. Kristeen Meisel

    It’s actually a great and useful piece of info. I am glad that you shared this helpful information with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  2. Toishop

    Free Ed Medicine Samples Baicle buy cialis online no prescription Geodedox Buy Xenical Without Rx

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© 2024 footballisgod.dk

Tema af Anders NorenOp ↑